واماروزقدس
سبحان الذی اسری بعبده لیلامن المسجدالحرام الی
المسجدالاقصی الذی بارکناحوله لنریه من آیاتناانه هوالسمیع البصیر.سوره اسراء
نمیگویم روزقدس چه روزی است نمیگویم چراامام روزی رابه
اسم روزقدس نامگذاری کردولی میگویم این آیه وعدهی موعوداست دراخرالزمان به
ظهورپدرامت حضرت
مسیح ع
.چطوروچگونه؟ تفسیرآن بماندبرای بعد.این آیه وآیات بعدش به
این موضوع اشاره دارد.آن کس که قدس رامیدانست خبرآمدن رامیدانست ودرسخنانش مرتب
مژده میدادامابه مامیگفتنداین یک آرزوست وبعیداست وماداریم نزدیک میشویم طبق
گواهیهای این سوره ومژدههای
امام خمینی
قسمت نوزدهم شرح
آیات داستان یوسف ع
فَلَمَّا
رَجَعُوا إِلَى أَبِیهِمْ قَالُوا یَا أَبَانَا مُنِعَ مِنَّا الْكَیْلُ
فَأَرْسِلْ مَعَنَا أَخَانَا نَكْتَلْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ
﴿
۶۳
﴾
پس
چون به سوى پدر خود بازگشتند گفتند اى پدر پیمانه از ما منع شد برادرمان را با ما
بفرست تا پیمانه بگیریم و ما نگهبان او خواهیم بود (
۶۳)
قَالَ
هَلْ آمَنُكُمْ عَلَیْهِ إِلَّا كَمَا أَمِنْتُكُمْ عَلَى أَخِیهِ مِنْ قَبْلُ
فَاللَّهُ خَیْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ
﴿
۶۴
﴾
[یعقوب]
گفت آیا همان گونه كه شما را پیش از این بر برادرش امین گردانیدم بر او امین سازم
پس خدا بهترین نگهبان است و اوست مهربانترین مهربانان (
۶۴)
وَلَمَّا
فَتَحُوا مَتَاعَهُمْ وَجَدُوا بِضَاعَتَهُمْ رُدَّتْ إِلَیْهِمْ قَالُوا یَا
أَبَانَا مَا نَبْغِی هَذِهِ بِضَاعَتُنَا رُدَّتْ إِلَیْنَا وَنَمِیرُ أَهْلَنَا
وَنَحْفَظُ أَخَانَا وَنَزْدَادُ كَیْلَ بَعِیرٍ ذَلِكَ كَیْلٌ یَسِیرٌ
﴿
۶۵
﴾
و
هنگامى كه بارهاى خود را گشودند دریافتند كه سرمایه شان بدانها بازگردانیده شده
است گفتند اى پدر [دیگر] چه مى خواهیم این سرمایه ماست كه به ما بازگردانیده شده
است قوت خانواده خود را فراهم و برادرمان را نگهبانى مى كنیم و [با بردن او] یك
بار شتر مى افزاییم و این [پیمانه اضافى نزد عزیز] پیمانه اى ناچیز است (
۶۵)
آیات فوق به مواردزیراشاره دارد:
یوسف وجوانی – یوسف عزیزمصروبرادران مشرک وی
1
.برگشتن
برادران یوسف پیش پدرشان
2
.گفتن برادران
یوسف به یعقوب که برای گرفتن باردیگرروزی ازیوسف برادردیگرشان راباآنهابفرستد وقول
دادن آنهابه اوکه ازبنیامین مواظبت میکنند
3
.گفتن یعقوب به
پسرانش که به شمااعتمادندارم زیراهمین حرف را درموردیوسف زدید
4
.برادران یوسف
وقتی بارهایشان راگشودنددیدندسرمایه شان بهشان برگردانده شده است وخواستن ازیعقوب
برای فرستادن برادریوسف باآنهابرای گرفتن
روزی دوباره
5
.مشرکان وقتی
نقش قلم خودرابازکردنددیدندپیمانهی آنهاپرشده بدون اینکه اولیای خداازکلمه ی
آنهااستفاده کرده باشند
6
.شروط اولیای
خدابرای پرکردن پیمانهی مشرکان (روزی حلال به مردم خودبدهند
ازبرادرشان نگهبانی کنندیعنی درزوج کلمهی برترنروند)
7
.مشرکان این
روزی وپیمانه راکم میدانند
8
.آمدن مشرکان
درزوج کلمهی برتربرای گرفتن روزی
فَلَمَّا
رَجَعُوا إِلَى أَبِیهِمْ قَالُوا یَا أَبَانَا مُنِعَ مِنَّا الْكَیْلُ
فَأَرْسِلْ مَعَنَا أَخَانَا نَكْتَلْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ
فَلَمَّا
رَجَعُوا إِلَى أَبِیهِمْ
ضمیر«
هم » درابیهم برمیگردد به برادران مشرک یوسف
قَالُوا یَا أَبَانَا مُنِعَ مِنَّا الْكَیْلُ
فَأَرْسِلْ مَعَنَا أَخَانَا نَكْتَلْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ
اب
: کلمهی برتر وزوج آن
قَالَ
هَلْ آمَنُكُمْ عَلَیْهِ إِلَّا كَمَا أَمِنْتُكُمْ عَلَى أَخِیهِ مِنْ قَبْلُ
فَاللَّهُ خَیْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ
فاعل
قَالَ یعقوب ، کلمه برتروزوج آن میباشد
ضمیر«ه»
درعلیه برمیگردد به اخ یابرادرپدری مشرکان یا برادریوسف
ضمیر«کم
» برمیگردد به برادران مشرک یوسف
باتوجه
به تعاریف بالامعنی آیه میشود:
وقتی
برادران مشرک یوسف به یعقوب گفتندکه برادرمارابامابفرست زیراپیمانه ازمامنع شده
است ومامواظب اوهستیم گفت همانطورکه برادرش رامواظب بودید؟پس خدابهترین نگهبان است
نکته
:کلمهی برترمیداندقسم وقول مشرکان موقع شکافتن کلمه شان مبنی براینکه درزوج کلمه
ی برترواردنشوندمورداعتمادنیست آیه فوق به این معنااشاره دارد
وَلَمَّا
فَتَحُوا مَتَاعَهُمْ وَجَدُوا بِضَاعَتَهُمْ رُدَّتْ إِلَیْهِمْ قَالُوا یَا
أَبَانَا مَا نَبْغِی هَذِهِ بِضَاعَتُنَا رُدَّتْ إِلَیْنَا وَنَمِیرُ أَهْلَنَا
وَنَحْفَظُ أَخَانَا وَنَزْدَادُ كَیْلَ بَعِیرٍ ذَلِكَ كَیْلٌ یَسِیرٌ
وَلَمَّا
فَتَحُوا مَتَاعَهُمْ وَجَدُوا بِضَاعَتَهُمْ رُدَّتْ إِلَیْهِمْ
وَلَمَّا
فَتَحُوا مَتَاعَهُمْ : وقتی مشرکان قلم زدند
وَجَدُوا
بِضَاعَتَهُمْ رُدَّتْ إِلَیْهِمْ:
بضاعت
: کلمات ، پول ، سرمایه
بنابراین
باتوجه به تعاریف فوق آیه دارای دومعنامیگردد:
1
.وقتی
برادران یوسف بارهایشان رابازکردنددیدندسرمایهی آنهابه آنهابازگردانیده شده است
2
.وقتی
مشرکان قلم خودراشکافتنددیدندبدون اینکه اولیای خداازکلماتشان استفاده کنندکلمات
آنهاراپرکرده یانورداده اند
قَالُوا
یَا أَبَانَا مَا نَبْغِی هَذِهِ بِضَاعَتُنَا رُدَّتْ إِلَیْنَا وَنَمِیرُ
أَهْلَنَا وَنَحْفَظُ أَخَانَا وَنَزْدَادُ كَیْلَ بَعِیرٍ ذَلِكَ كَیْلٌ
یَسِیرٌ
وَنَمِیرُ
أَهْلَنَا: اهل آنهاهمان شجرهی مشرکان که شجره خبیثه است
نکته
:
آیه فوق به این مطلب اشاره داردکه اولیای خدابه این شرط کلمات آنهاراپرکرده اند:
وَلَمَّا
جَهَّزَهُمْ بِجَهَازِهِمْ قَالَ ائْتُونِی بِأَخٍ لَكُمْ مِنْ أَبِیكُمْ أَلَا
تَرَوْنَ أَنِّی أُوفِی الْكَیْلَ وَأَنَا خَیْرُ الْمُنْزِلِینَ
اگراین
شرط رابجابیاورندمیتوانند:
وَنَمِیرُ
أَهْلَنَا:به اهل خودروزی بدهند
وَنَحْفَظُ أَخَانَا:واردزوج کلمهی برترنشوند
وَنَزْدَادُ
كَیْلَ بَعِیرٍ:ازخدایک بارشتربیشتربگیرندیابهرهی کلماتشان دوبرابرشود
آنهااین
را میداننداماقانع نیستندزیرادرآخرآیه میگویند: ذَلِكَ كَیْلٌ یَسِیرٌ :این
پیمانهای ناچیزاست
ادامه
دارد...